Mehr-Informationen zu Damaged Goods: «Sketches/Notebook» am 11., 12., 13.12

“Ihr selbst kann niemand den Vorwurf der Mutlosigkeit machen. Meg Stuart geht immer volles Risiko. Sie bleibt ästhetisch unberechenbar.” (D. Weidmann, tip)
(Auszug: Interview mit Meg Stuart von Eva-E. Fischer, publiziert in TANZ, 8/2015)
Wenn Sie eine neue Arbeit beginnen, dann entwickeln Sie ein Konzept. Wissen Sie gleich, wie viele Performer mitmachen, wie die Bühne aussehen, die Musik klingen soll?
«Built to Last» war eine Collage, «Violet» glich in seiner Abstraktheit der Erfahrung fortgesetzter Lösungen, zuletzt in «Hunter» ging es um mein eigenes körperliches Archiv, deshalb ein Soloformat. Danach hatte ich das Bedürfnis, wieder nach draußen zu gehen und mit einer größeren Gruppe von Menschen zu arbeiten. Ich dachte, ich fange mit Kontakt an, denn ich habe seit 1987 eine lange Geschichte mit Contact Improvisation. Im Zentrum standen also Kontakt und nichtstabile Strukturen. Und dann wollte ich herausbekommen, wann Berührung magisch wird. Ich bat die Tänzer um einen Zaubertrick ohne Gegenstände. Ich habe also jedem von ihnen eine Aufgabe gegeben, habe sie gebeten, die Augen zu schließen, nur zu riechen, einander zu berühren. Wie drückt man Begehren aus? Man muss als Regisseur ungewöhnliche Fragen stellen. Die Tänzer improvisieren die Antworten. Dann muss ich die übergreifende Form finden.
Sind Ihre Tänzer so etwas wie Koautoren? Sie stellen in Improvisationen das Material, das Sie dann auswählen und zusammenstellen. Oder transformieren Sie das, was die Tänzer anbieten? Ganz sicher, ich transformiere es. Sie erarbeiten etwas zusammen, ich verwandle das und forme es aus. Als Einzelne kommen sie nur vor, wenn sie pointierte Fragen stellen, die das Stück vertiefen. Sie bringen ihr eigenes Verhältnis zum Thema Intimität ein. Oder wir sprechen über Magie, und einer fragt nach richtiger Zauberei. Sie bringen sich selbst ein, und das interessiert mich insofern, als sie eben nicht nur Materiallieferanten sind. Sie sind denkende Beweger.
Wenn Sie Ihr Gesamtwerk betrachten – ist es insgesamt die Fortschreibung bestimmter Ideen oder Atmosphären, Gefühle? Ich meine, Sie haben sich doch sicherlich in den letzten 25 Jahren verändert. Ich habe mich nicht wohl gefühlt in meiner Haut, als das alles anfing. Ich bin sicherlich in meine Haut hineingewachsen. Ich kann die Kunstsprachen wechseln. Ich fühle mich gut, wenn ich von einem abstrakten Stück wie «Violet» umschalten kann auf etwas ganz Theatralisches. Ich beherrsche eine breite Palette. Ich suche nicht mehr, wie etliche andere Choreografen, nach Rahmen für ein Vokabular, das mich interessiert. Wir fangen jedes Mal bei null an. Man fängt an, seine Welt zu bauen, sucht etwas Neues, trifft vielleicht auf etwas Vertrautes und macht weiter. Das vermittelt das verrückte, erfrischende Gefühl, etwas Neues zu beginnen. Jetzt im Moment denke ich, dass das nächste Stück minimalistischer sein, mehr auf Bewegung basieren sollte als das aktuelle. Das Stückemachen funktioniert wie eine Schwingtür: Man sieht, was war und schaut auf das Neue, das kommt.
Empfinden Sie sich selbst manchmal als Hemmnis? Natürlich kann man sich selbst nicht entkommen. Das Empfinden von Verlust oder irgendein Konflikt ist immer präsent. Es gibt immer Spuren, die man wiedererkennt. Ich operiere stets an der Grenze des Chaos, suche aber nach Strukturen und Formen. Mir sagte mal jemand, meine Performer agierten so spontan, als würden sie gerade improvisieren. Das tun sie natürlich nicht. Ich wirke gestalterisch auf sie ein. Auf der anderen Seite hat das Publikum großen Einfluss auf das Bühnengeschehen. Es schaut zu, bewertet, bringt eine bestimmte Stimmung mit ein, was sich wiederum auf die Körperspannung der Performer auswirkt.

Meg Stuart – Choreographie und Ausführung
(geboren in New Orleans) ist Choreografin und Tänzerin und lebt und arbeitet in Berlin und Brüssel. Als Tochter von Theaterdirektoren, begann sie in Kalifornien in frühem Alter zu tanzen und zu spielen und regelmäßig in Produktionen ihrer Eltern von Freunden der Familie zu performen. Ihre ersten Tanzstudien machte sie als Teenager mit Fokus auf einfache Bewegungsaktionen. Stuart beschloss 1983, nach New York zu ziehen und studierte Tanz an der New York University. Sie setzte ihre Ausbildung bei Movement Research fort, wo sie zahlreiche zeitgenössische und Formen der Release-Techniken erlernte und war in der New Yorker Tanzszene aktiv.
Auf die Einladung hin, beim Klapstuk Festival in Leuven (1991) zu performen, schuf sie ihr erstes abendfüllendes Stück „Disfigure-Study“, das ihre künstlerische Karriere in Europa lancierte. In dieser Choreographie, nähert sich Stuart dem Körper als angreifbare physische Einheit an, die dekonstruiert, verzerrt oder verschoben werden kann, und dabei immer noch spürbar bleibt und Sinn ergibt. Mit einem Interesse an der Ausarbeitung ihrer eigenen Struktur, gründete Stuart 1994 in Brüssel die Compagnie Damaged Goods, um ihre künstlerischen Projekte zu entwickeln. Damaged Goods ist eine flexible, offene Struktur, die die Produktion von stark variierenden Projekten und interdisziplinäre Zusammenarbeit ermöglicht. Meg Stuart und Damaged Goods haben über dreißig Produktionen erarbeitetet, von Soli bis zu Gruppenstücken sowie ortsspezifische Werke, Installationen und Improvisationsprojekte.
Stuart ist bestrebt, eine neue Sprache für jedes Stück in Zusammenarbeit mit Künstler(innen) aus verschiedenen kreativen Disziplinen zu entwickeln und arbeitet im Spannungsfeld zwischen Tanz und Theater. Die Verwendung von Theater-Objekten, neben dem Dialog zwischen Bewegung und Erzählung, sind wiederkehrende Themen in ihren Choreographien. Stuarts choreographische Arbeit dreht sich um die Idee eines unbeständigen Körpers, der verletzlich und selbstreflexiv ist. Durch Improvisation, erkundet Stuart körperliche und emotionale Zustände oder die Erinnerungen an sie. Ihre künstlerische Arbeiten steht analog zu einer ständig wechselnden Identität. Sie re-definieren sich ständig selbst auf der Suche nach neuen Präsentationskontexten und Bereichen für den Tanz.
Meg Stuart/Damaged Goods kooperiert oft mit dem Kaaitheater (Brüssel) und dem HAU Hebbel am Ufer (Berlin). Auf Einladung des künstlerischen Leiters Johan Simons, kooperiert Meg Stuart/Damaged Goods von 2015 bis zum 2017 mit der Ruhrtriennale. 2015-2016, tourt Meg Stuart/Damaged Goods mit den Stücken VIOLET (2011), Built to Last (2012), Sketches/Notebook (2013), An evening of solo works (2013), Hunter (2014) und UNTIL OUR HEARTS STOP (2015).
Website Damaged Goods: http://www.damagedgoods.be
Meg Stuart an der Gessnerallee
Bullt to Last, 2014 (Festival Keine Disziplin)
Biografien der Performer_innen und Künstler_innen (in English)
Jorge Rodolfo de Hoyos is a performance artist who recently decided to stay in Berlin after five formative years in San Francisco. His work ranges from contemporary performance art for the stage, public interventions and communal ritual experiences to traditional Mexican Folkloric dance. He worked with Meg Stuart in the San Francisco edition of Auf den Tisch and has also worked with choreographers such as Sommer Ulrickson, Mark Franko, Nathaniel Justiniano/Naked Empire Bouffon Company and especially his mentors Keith Hennessy and Sara Shelton Mann. Jorge was born in Los Angeles, studied Cultural Anthropology at UC Santa Cruz, and co-organized a live-work studio with THEOFFCENTER, a community art space for incubating queer discourse. He has derived much of his energy from the vibrant communities that abound in the SF Bay Area (permaculture, sexual, spiritual, etc) as well as his close friends working in queer/contemporary performance and activism.
Antonija Livingstone is an independent performer and dance maker working in Montréal and Berlin. She initiated independent performance formations at Experimental Dance and Music Company Studios in Vancouver and at Movement Research Studios in New York. As a performer she worked with Benoît Lachambre, Meg Stuart, Vera Mantero, Lisa Nelson, and Eszter Salamon. Antonija Livingstone created several duets in collaboration with Antonia Baehr, Heather Kravas and Jennifer Lacey among others. Her work has been supported and presented by festivals such as Festival d’Avignon, ImpulsTanz and Tanz im August. In the past five years, she has been working for Circuit-Est Centre Choreographique in Montreal as a mentor and coach for emerging artists. Outside Canada, Antonija develops her mentorship occupation on a freelance basis.
Leyla Postalcioglu studied at Folkwang University of the Arts in Essen (Germany). She danced in Pina Bausch’s Tannhäuser Bacchanal and at the State Theatre Kassel under the direction of Kuo Chu-Wu and Johannes Wieland (2006-2010). In 2006 she worked as a choreographer's assistant for Cloud Gate Theatre2 for the restaging of Kuo Chu-Wu's Oculus. She performed in Kat Valastur's AH! OH! A Contemporary Ritual in 2014. Since 2010, she works as an independent dancer and choreographer in Istanbul and Berlin. Roof (2010) and Backyard (2012) are two of her most recent works. Since 2012 she gives improvisation workshops at the Dance Department of Yildiz Technical University. She received a DanceWEB Scholarship and a Turkish Cultural Foundation Cultural Exchange Fellowship in 2013. Leyla worked with Meg Stuart's forOff course (Istanbul, 2010), ATELIER I(2011), Sketches/Notebook (2013) and UNTIL OUR HEARTS STOP (2015).
Maria F. Scaroni danced in Italian TV productions, trained release-based and post-modern dance techniques and has a degree in literature. She likes contact improvisation and other forms of collectivity and eros, and has been interested in the theoretical side of practice. Her work focuses on the process of collaboration, plays with durational experiences and is featured by a crossbreeding between performance, choreography and installation. Meg Stuart invited her to take part in improvisational events, HAU series Politics of Ecstasy and Auf den Tisch! (2011) and later on to participate as a performer in Built to Last (2012), Sketches/Notebook (2013) and UNTIL OUR HEARTS STOP (2015).
Julian Weber studied Fine Arts in Braunschweig and Vienna. In this time he focused mainly on sculpture and installation. Since 2010 he studied dance and choreography at HZT, Berlin. In 2012 he was artist in residence in Stadtmühle Willisau in Switzerland, accompanied by a solo-exhibition "verwirrtes Land". His first choreography "gepresste Hände erzeugen Druck" was shown in Sophiensäle during Tanztage 2013. In the last years he took part in several group- exhibitions and made some performances and solo-exhibitions.
Brendan Dougherty is a Berlin based composer and musician. He is active as an improviser and producer of contemporary music and collaborates with Tony Buck, Jochen Arbeit and co-founded the bands Idiot Switch and Charrd. He has worked closely with choreographer Jeremy Wade, creating music for and performing in Throwing Rainbows Up (2008), I Offer Myself to Thee (2009) and There is No End to More (2009). His work with Meg Stuart began in 2009 when they curated an improvisation series in HAU theater's Politics of Ecstasy festival. They performed together in Dougherty's OURSONGISLONG (2009) and Stuart's Atelier I & II (2011 and 2012) and collaborated on VIOLET (2011) which is still touring Europe.
Vladimir Miller lives in Berlin and Vienna. His work and research focus on the topics of space and spectatorship in visual arts, research environments and performance. His often collaborative practice results in installations, scenography, performance, dramaturgy and video. In recent years Vladimir Miller collaborated on a number of works with the choreographers Philipp Gehmacher, Meg Stuart, Christine De Smedt, Claudia Bosse and others. Vladimir Miller also teaches at the postgraduate artistic research studies a.pass in Brussels. In collaboration with a.pass he researches spatial conditions and politics of production in the arts context. This research evolves through a series of shared curated workspaces called "Settlements".
Claudia Hill is an artist working with textiles in participatory projects. She first worked with Meg Stuart on the short film Breaking the Circle, followed by Moments, A performance in 10 acts at ZKM, a film project in collaboration with Michaël Borremans and the performance Sketches/Notebook. Hill previously created costumes for William Forsythe and The Wooster Group. She started her clothing line and costume design work in New York City, where she also worked on installations, performances and videos with artists, musicians and architects.
Mikko Hynninen, based in Finland, is an artist whose primary materials are sound and light. Trained both in the fine arts and as a light and sound designer, his work is moving between the theatre stage, contemporary music performance and the art galleries. He has collaborated on numerous theatre and dance productions as a lighting designer, composer and sound designer, lately projects by Danièle Desnoyers, Kate McIntosh, David Wampach and Marie Brassard. Hynninen’s solo work encompasses performance and installation. Latest works include ”Operator”, an automated opera for array of fluorescent tubes and "Theatre_#", a series of site-specific performances for empty theatre spaces. Sketches/Notebook is Hynninen’s first collaboration with Meg Stuart/Damaged Goods.
Ana Rocha studied Art History, Contemporary Art and Fine Arts. In the past years she has been working for the production of several festivals and institutions such as Festival da Fábrica, Alkantara Festival and Uferstudios. Rocha is trained in contemporary dance, contact improvisation and choreography. She participated as a performer to different projects initiated by Fabienne Audéoud, Jorge Gonçalves, Isabelle Schad among others. Rocha presented her debut solo work Fraud by Nature at Tanztage Festival 2012 in Berlin. She is part of Transfabrik, a transdisciplinary project on writing and criticism in the performing arts directed by Franz Anton Cramer. She worked with Meg Stuart as her assistant for Built to Last (2012), Sketches/Notebook (2013) and Hunter (2014).
Nicola Rebeschini is an independent researcher, artist and dance performer living in Paris. His research focuses on the theory and practice framing the process of creation in the field of interdisciplinary contemporary arts. His work is concentrating on the concepts of image, body and movement, empty space and, in particular, on the artistic creation as organic image of experience and on dance as action in an imaginary field. He develops an experimental methodology on visual and intuitive dramaturgy of dance in immersive spaces. Nicola obtained several university degrees in Italy and France and is working on a PHD for the Sorbonne University in Paris. For that matter an important part of his current research concentrates on Meg Stuart's work .
Kahori Furukawa, born in Japan, studied Art and Fashion Design at London’s College of Fashion. She worked as a producer and designer for the label ‘Possion Ezzo’ and established her proper mode label ‘Souler’ in 2005. Kahori Furukawa and Meg Stuart worked together for Sketches Notebook (2013) and Hunter (2014).